După Primul Război Mondial, în care a fost decorat cu Ordinul Mihai Viteazul pentru curajul de care a dat dovadă în luptele de la Turtucaia, se stabilește la București, unde – alături de participările la expoziții și ilustrări de cărți – colaborează la publicații de orientare socialistă cu desene și cronici artistice.
Personalitate complexă, acesta s-a remarcat prin portretele realizate, îndeosebi cele de copii și femei, precum și prin peisajele și naturile statice, impresionând prin felul în care a surprins lumina și prin farmecul atmosferei.
Sensibilitatea sa și spiritul de observație pot fi remarcate și în desenele sau caricaturile realizate, cu precădere în perioada 1918-1922, pentru o serie de publicații socialiste, între care menționăm: Cuvântul liber, Avântul, Socialismul etc.
Tematica acestora are un caracter predominant politic și social, inspirat din realitățile epocii.
Subiecte precum: alegerile electorale, urmările războiului, inechitatea socială și mișcările muncitorești dobândesc, astfel, o formă artistică de reprezentare.
Contextul în care Nicolae Tonitza a realizat desenele și caricaturile la care facem referire poate fi înțeles mai bine dacă avem în vedere faptul că el participase la Primul Război Mondial și fusese capturat în luptele de la Turtucaia, fiind trimis în lagărul de prizonieri de la Kirjali în Bulgaria.
După încheierea războiului acesta s-a stabilit în București, fiind martor al frământărilor sociale ce au avut loc în primii anii ai perioadei interbelice.
Sursa: Pagina de Facebook Arhivele Naționale ale României