Primul agent de voiaj din istoria turismului organizat era tâmplar: Thomas Cook

 

De când se ştie, omul este fascinat de explorare, de noi aventuri. Ideea de călătorie organizată, în grup, este ceva uzual, pe toate continentele.

Să pleci şi să colinzi lumea largă, să guşti câte puţin din culturi noi, să călătoreşti în familie sau cu prieteni, însoţit, nu de unul singur, aceasta era ideea.

Ea i-a venit unui tâmplar englez, acum 178 de ani.

Numele lui face acum, în 2019, înconjurul lumii, pentru că visul lui s-a soldat, după atâta amar de vreme, cu un răsunător faliment.

Totul începe în 1841, când Thomas Cook inventează ceea ce azi numim călătorie organizată, scrie thomascook-groupe.fr.

Avea 32 de ani, era tâmplar, dar a reuşit să organizeze o călătorie dus-întors pentru un grup de 500 de persoane, pe care le-a şi însoţit.

Thomas Cook a reuşit atunci să negocieze biletele de tren cu preţ redus, promiţând un grad generos de ocupare a trenului. Pariul a fost câştigat.

După numai zece ani, cu ocazia primei Expoziţii Universale, Thomas Cook a organizat o altă călătorie la care a atras 150.000 de clienţi.

În 1855, încearcă din nou, şi duce alt val de persoane să descopere Expoziţia Universală de la Paris.

În 1855, primul tur-operator din istorie negociază o schimbare, vizând de data asta o clientelă mai sus-pusă, constituită din medici, negustori, ingineri şi clerici.

Firma lui a tot crescut, iar în 1865 s-a deschis prima agenţie la Londra, pe Fleet Street.

Deşi la început era un simplu vânzător de bilete la preţ redus, Thomas Cook a îndrăznit, în 1872, să organizeze prima călătorie de grup în jurul lumii, în 222 de zile şi 45.000 de kilometri. O ofertă avangardistă, în zorii revoluţiei industriale.

Tot Cook a revoluţionat sectorul turistic, lansând « Cook’s hotel coupons », bonuri valorice, pe care turistul le putea schimba pe o noapte la hotel.

Primii turişti au fost englezi. Şi nu pentru a fugi de vremea oribilă de la ei din ţară, ci pentru a-şi cizela educaţia. Au fost călătorii iniţiatice rezervate aristocraţilor cu bani, scrie lestoutespremieresfois.com.

Aceste voiaje, denumite „grand tours”, i-au adus pe continent, în Franţa, mai ales la Paris, dar şi în Elveţia şi Italia.

Acum, după 178 de ani, firma trebuia să facă rost de urgenţă de 225 de milioane de euro, pentru a evita falimentul. N-a reuşit, aşa că acum Autoritatea pentru Aviaţie Civilă (CAA) în Marea Britanie a anunţat că grupul îşi încetează imediat activitatea. Toţi turiştii companiei vor fi repatriaţi în Marea Britanie.

Eşecul a dus la declanşarea celei mai ample operaţiuni de repatriere de pe timp de pace, prin care peste 150.000 de britanici vor fi aduşi acasă.

Peter Fankhauser, directorul general al Thomas Cook, a declarat că prebuşirea companiei este ”profund regretabilă”.

Fankhauser a transmis scuze ”milioanelor de clienţi şi miilor de angajaţi”.

Eşecul operatorului de turism pune în pericol 22.000 de locuri de muncă, dintre care 9.000 în Marea Britanie.

Zeci de avioane charter au fost pregătite, ca să transporte clienţii acasă, gratuit.

Operaţiunea de urgenţă, cu nume de cod Operation Matterhorn, are rolul să repatrieze britanicii aflaţi în vacanţă prin intermediul Thomas Cook.

Duminică, avioane goale deja începuseră să zboare către străinătate, pentru ca luni să poată aduce turiştii britanici în ţară.

Nevoia de 225 de milioane de euro venea de la acumularea unor datorii în ultimul deceniu.

Tour-operator şi companie aeriană, grupul are acum 200 de hoteluri sub marca sa, 100 de avioane şi 21.000 de angajaţi. Realiza o cifră de afaceri anuală de 10 miliarde de lire, de la 20 de milioane de clienţi provenind din 16 ţări, care călătoreau în special în sudul Europei şi zona Mediteranei.

Dar în ultimii ani, din cauza datoriilor, vărsa peste un sfert din ceea ce câştiga pe un bilet sau pe un sejur creditorilor săi, scrie franceinter.fr.

Fragilizat în ultimii ani de o concurenţă acerbă din partea tour-operatorilor care vânează preţurile cele mai mici, a luat în piept toate şocurile sectorului turistic: creşterea preţului kerosenului pentru avioane, atacurile teroriste din Africa, care au îndepărtat turiştii de Tunisia sau de Egipt, puterea agenţiilor de turism online.

Thomas Cook a fost afectată în 2018 de efectul valului de căldură din Europa de Vest şi de Nord, care a determinat turiştii potenţiali să profite de timpul frumos de la ei de acasă.

În fine, nici veştile despre Brexit şi efectele sale nu au făcut bine tour-operatorului, din cauza moralului scăzut al consumatorilor, care îşi văd puterea de cumpărare afectată de Brexit şi de fluctuaţiile lirei.

 

Parteneri