Povestea din spatele asasinării creierului atacului de la Pearl Harbor

 

Cu aproximativ 68 de ani înainte ca forțele speciale americane să-l ucidă pe teroristul Osama bin Laden, America a mai comis un asasinat. Mai puțin cunoscut și de altă natură, potrivit unui articol din NationalInterest.

Ținta nu a fost un terorist faimos precum Osama. Ci Isoroku Yamamoto, unul din comandanții marinei japoneze, omul care a planificat operațiunea Pearl Harbor. Pentru americani doar motivul a fost același: răzbunarea ca urmare a unui atac mișelesc asupra Statelor Unite.

La începutul lui 1943, amiralul Isoroku Yamamoto era considerat de americani unul dintre cele mai odioase personaje.

Era perceput drept Diavolul Asiatic în haine de amiral, diavolul care a lovit în cel mai samavolnic mod o Americă liniștită.

Așa că atunci când Statele Unite au întrezărit, în aprilie 1943, șansa de a-i cânta prohodul, nimeni n-a mai stat pe gânduri. Iar operațiunea de lichidare a purtat numele „Operațiunea Răzbunare”.

Ca și în cazul loviturilor cu drone de azi, operațiunea a început cu un mesaj interceptat: un semnal radio militar de rutină.

În primăvara anului 1943, Japonia avea probleme: americanii au capturat Guadalcanal, zeci de avioane japoneze fiind sacrificate.

Acuzat de superiori că nu mergea pe front pentru a restabili situația, Yamamoto a decis să viziteze unitățile aeriene navale de pe insula Bougainville, din Pacificul de Sud.

Conform procedurilor, la 13 aprilie 1943 a fost trimis un semnal codat către comandamentele japoneze din zonă, dându-se itinerariul amiralului, precum și numărul de avioane și escorte din grupul său.

Dar spargătorii americani de coduri erau buni cititori de mesaje diplomatice și militare japoneze, inclusiv cele din codul JN-25, utilizate de Marina Imperială în cel de-Al Doilea Război Mondial.

Semnalul lui Yamamoto a fost decriptat de americani în mai puțin de o zi. Amiralul Chester Nimitz, comandantul SUA din Pacific, a autorizat imediat o operațiune de doborâre a avionului lui Yamamoto.

Asasinarea lui Yamamoto nu a fost o misiune simplă. Avioanele F4F Wildcat și F4U Corsair nu puteau străbate distanțe mari pentru a intercepta avionul cu care se deplasa amirajul japonez.

Singurul avion de luptă care putea să o facă era avioul Lockheed P-38G Lightning.

Pentru ca lucrurile să fie și mai dificile, avionul nu beneficia de sprijinul radarelor pentru a fi ghidat către țintă sau măcar pentru a putea fi indicată poziția avionului în care era Yamamoto. Singura șansă era interceptarea avionului în locul și la ora la care era programat.

A fost nevoie de 18 avioane P 38 la prima încercare din istorie de a prinde în ambuscadă un comandant în aer.

Două au abandonat în drum spre Bougainville, lăsând doar șaisprezece să îndeplinească misiunea.

La 18 aprilie, Isoroku Yamamoto a fost ucis în avionul care îl transporta, în apropiere de Kahili, în sudul insulei Bougainville.

Un grup de căutare al armatei japoneze a trecut prin junglă până când a găsit avionul doborât al lui Yamamoto.

Uciderea amiralului japonez a fost importantă la nivel simbolic, însă din punct de vedere militar Yamamoto a fost doar o altă victimă de război.

 

Traducere de Luciana Pop