Construcția catedralei din Chartres a durat relativ puțin în comparație cu alte catedrale ale vremii. Începute în 1194, lucrările au fost încheiate în 1221. În comparație cu catedrala Notre-Dame din Paris, de exemplu, la care lucrările de construcție au durat aproape două secole (1163 – 1345), la Chartres ele s-au încheiat în mai puțin de trei decenii (1194 – 1221).
Lucrările la labirintul aflat în piatra de pe podeaua naosului s-au derulat probabil în ultimii șase ani ai construcției. Având 12,88 metri în diametru, labirintul circular de la Chartres este cel mai mare de acest tip din evul mediu: lungimea drumului de la exterior la interior este de 261,55 metri.
Cele 11 cercuri concentrice și rozeta centrale hexalobate – un vechi motiv religios – reprezintă lungul și sinuosul drum spre mântuire.
De asemenea, labirintul de la Chartres este singurul care are în centru un desen floral. Inițial, în centrul rozetei se afla o placă de aramă pe care se afla gravată lupta lui Tezeu cu Minotaurul. Placa a fost luată în 1793 de revoluționari și topită împreună cu clopotele catedralei.
Labirintul din Chartres nu este un simplu element decorativ. Elaborarea lui a necesitat cele mai înalte cunoștințe matematice ale epocii. Să amintim că masonii, bazându-se pe moștenirea secretă lăsată de Pitagora, erau convinși că numerele și proporțiile se aflau la baza înțelegerii și cunoașterii oricărui lucru.
Orice descoperire de raport între numere sau forme era considerată o dovadă suplimentară a existenței unei legi universale lăsate de Demiurg.
O altă caracteristică surprinzătoare a labirintului de la Chartres este că dacă se realizează o proiecție a rozetei cu vitralii de pe fațada catededralei, aceasta se suprapune perfect peste forma labirintului, iar imaginea lui Hristos din centrul rozetei se suprapune perfect peste rozeta din centrul labirintului.
Mai trebuie adăugat că, pe locul unde se ridică astăzi catedrala din Chartres, au existat anterior încă cinci biserici, distruse de războaie sau incendii.
În afara labirintului, catedrala mai adăpostește o comoară: este vorba de Sancta Camisa, un veșmânt despre care se spune că a fost purtat de Maica Domnului atunci când l-a născut pe Mântuitor.