Inovația care avea să revoluționeze industria auto îl duce la faliment și la moarte într-o zi de 3 iulie

 

În timpul unei călătorii în Polonia, alături de familia sa, în 1900, descoperă un procedeu pentru producerea angrenajelor la un preţ mai mic.

La foarte scurt timp, deschide o mică întreprindere de mecanică. Este rugat să preia conducerea societăţii de automobile Mors, aflată în dificultate la vremea aceea, iar între anii 1907 şi 1914 se dedică redresării acesteia, fapt ce-i va permite să-şi înzecească cifra de afaceri.

Pleacă la Detroit pentru a studia tipul de producţie propus de Frederick W. Taylor şi adoptat de către Henry Ford pentru modelul T.

Locotenent în regimentul de artilerie grea la Metz, în august 1914, Andre Citroen încearcă să adune fonduri pentru a construi o uzină, destinată fabricării de obuze de care trupele franceze duceau lipsă.

În ianuarie 1915, îi propune generalului Baquet, comandant de artilerie, să construiască în decurs de trei luni o uzină care să producă zilnic între 5.000 şi 10.000 de obuze de tip 75.

Ministrul, sceptic, îi asigură o piaţă de un milion de obuze. Cei 13.000 de muncitori aveau să producă 23 de milioane de piese de muniţie pe parcursul celor patru ani de război. Acest succes nu permitea rambursarea împrumuturilor.

Prima maşină franceză de serie mare

Antreprenorul îl va angaja, în 1916, pe inginerul Jules Salomon, care avea să proiecteze o maşină populară de tip A, lansată trei ani mai târziu ca fiind prima maşină franceză de serie mare.

Citroen 5HP, produs începând cu 1922 în peste 90.000 de exemplare, urma să fie înlocuit de B14, prima maşină făcută integral din oţel. Astăzi, Citroen-ul este cunoscut cu o varietate de modele.

Andre Citroen s-a remarcat şi în alte domenii, cum ar fi marketingul sau publicitatea. De asemenea, în 1924 a instalat un sistem de iluminare a Turnului Eiffel cu peste 250.000 de becuri.

În 1933, apare concurenţa din partea lui Louis Renault, când cel din urmă îl invită să-i viziteze noua fabrică. În doar şase luni, Citroen construieşte un adevărat imperiu din sticlă şi din oţel, în care urmau să fie produse peste 1.000 de maşini pe zi.

Tot în această uzină ultra modernă va fi folosită pentru prima dată tracţiunea pe faţă. Această invenţie care i se datorează inginerului Andre Lefebvre va constitui marea ruptură tehnologică de restul industriei de automobile, din cauza unor defecte de fabricaţie.

Michelin, principalul creditor al Citroen-ului, lansează un plan de restructurare care duce la falimentul uzinei. Citroen este pusă în lichidare la 21 decembrie.

 Guvernul propune ca Michelin să preia afacerea iar Andre Citroen este forţat să părăsească compania în 1935.

Moare şase luni mai târziu, la 3 iulie 1935. Se născuse la 5 februarie 1878, la Paris, şi urmase cursurile Şcolii de politehnică din acelaşi oraş.

Întreaga industrie automobilistică de astăzi recunoaşte contribuţia adusă de Andre Citroen la dezvoltarea noilor tehnologii din domeniul autovehiculelor.
Tracţiunea pe faţă, care stârnise atâtea dispute, a fost cea care a adus numeroase beneficii mai târziu, recunoscute de compania Michelin în 1936.