Pictura a atârnat zeci de ani pe unul dintre pereţii primăriei unei comune din Regiunea Capitalei Bruxelles, considerată o copie după un maestru flamand
„Descoperirea incredibilă”, anunţată marţi, îi aparţine Institutului Regal pentru Patrimoniul Artistic (Irpa), cu ajutorul unor specialişti internaţionali în Jacob Jordaens şi Antoon Van Dyck.
Pictura datează din 1617 sau din 1618, când Jordaens (1593-1678) avea doar 25 de ani.
Autentificarea sa, cu ocazia unui inventar al bunurilor culturale ale comunei Saint-Gilles, a fost făcută în principal printr-o cercetare dendrocronologică, care a permis datarea precisă a bucăţii de lemn folosite de pictor şi provenienţa acesteia.
Acelaşi copac a fost folosit de Van Dyck, un alt discipol al lui Rubens, cu care Jordaens „foarte probabil a lucrat” în atelierul maestrului din Anvers în acelaşi timp, a explicat specialistul în istoria artei Constantin Pion, care a contribuit la descoperire, transmite Agerpres.
Pe acest tablou în tonuri de roşu, albastru şi ocru, îngălbenit de timp, apare pruncul Iisus, înconjurat de Iosif, Maria şi de mama acesteia, Sfânta Ana.
Compoziţia va fi refolosită de Jordaens – cu variaţii – în alte trei picturi, găzduite în prezent de muzeele Metropolitan din New York, Ermitaj din Saint Petersburg şi Alte Pinakothek din Munchen, explică Irpa într-un comunicat.
Pictura era atârnată pe un perete al unui birou al primăriei din Saint-Gilles din anii 1960, fără ca nimeni să-şi imagineze că este o lucrare majoră.
„Avea cinci metri înălţime şi pentru toată lumea era o copie, evident nu un original”, a explicat Departamentului pentru cultură al comunei.
După restaurarea de către specialiştii Irpa, tabloul va fi expus la finalul lui 2021 la Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique.