Evenimentul Istoric > Articole online > De la R8 la Logan. Un contract încheiat de Nicolae Ceaușescu produce bani și astăzi
Articole online

De la R8 la Logan. Un contract încheiat de Nicolae Ceaușescu produce bani și astăzi

Marcăm momentul cu o scurtă trecere în revistă a semnării contractului, cine erau concurenții francezilor de la Renault, ce condiții le-au fost impuse pentru a putea lucra aici și ce modele au fost lansate până în 1989, tot acest parcurs fiind refăcut de un istoric, pe baza documentelor din arhivele CC al PCR.

Adio, Peugeot, British Motor, Volkswagen, Fiat, Triumph, Alfa Romeo şi Ford!

”Cum privirile erau  aţintite spre Vestul Europei, unde tehnologia auto  progresa într-un ritm alert, factorii  politici de la Bucureşti au decis demararea de prospecţiuni pentru obţinerea unei licenţe de fabricaţie auto. Ca urmare  a aprobării notei elaborate  de Comitetul de Stat  al  Planificării (CSP) – Ministerul  Comerţului Exterior (MCE) –  Ministerul Industriei  Constructoare de Maşini (MICM) din 7 decembrie  1965,  s-a difuzat tema  şi cererile de ofertă  la următorii producători: Renault, Peugeot, British Motor  (BM), Volkswagen, Fiat; de  asemenea,  s-au mai primit oferte  suplimentare de  la firmele Leyland – Triumph, Alfa Romeo  şi Ford1. Pornind  de la criteriile de comparaţie examinate în studiu (confort, performanţe, economicitate în exploatare  şi fabricaţie,  calitatea  de conducere, durabilitate etc.) s-a optat pentru producătorul  Renault, cu un model ce ar fi trebuit să  intre în producţia de serie în 1969 („R 117”), dar la sugestia părţii  franceze s-a convenit montajului tipului R12” (începând cu trimestrul I/1969)2.”

Condiții dure au fost impuse francezilor

”Contractul între cei doi  parteneri,  statul  român şi uzina franceză, s-a semnat la Bucureşti, în 6  septembrie  1966,  şi s-a hotărât, în prima fază, montarea unei linii pentru modelul „R8” (tip lansat în fabricaţie în iunie 1962),  cu scopul formării personalului  şi demarării fabricaţiei.

Caracteristica acestui model era formula constructivă  „totul în spate” (motorul, transmisia  şi organele de propulsie), utilizând un motor de 4 cilindri în  linie, cu o cilindree de 1,108 litri  şi care furniza o putere maximă  de 43 CP, dezvolta o  viteză  maximă  de 133 km/h, cu un consum de combustibil de 6,1 litri la viteza de 80 km/h3. Preţul licenţei, a documentaţiei  şi a tuturor prestaţiilor contractuale pentru autoturism, autoutilitară  şi Station cu patru uşi se ridica la 42.525 mii  lei  valută, adică  35 milioane  franci francezi (conform HCM 2004/1966);  totodată, prin prevederile contractuale, producătorul din Hexagon avea obligaţia să  livreze stocurile de piese (CKD) până  la integrarea completă  a fabricaţiei  şi  expedierea  unui lot de 8.000 de autoturisme. Condiţiile de plată  negociate  şi  incluse în actul de colaborare conţineau următoarele date: a) Licenţă: 20% la livrarea documentaţiei,  80% la plăţi eşalonate pe toată  durata contractului (până  în 1976); b)  Colecţii CKD  şi  autoturisme:  10% la livrare, 90% în credit pe 4 ani cu 5,75% dobândă; c) Utilaje  şi instalaţii  ce  urmau a fi achiziţionate de la firma Renault: 20 % până  la recepţia instalaţiilor, 80% credit pe 8 ani  cu  6%  dobândă, cu condiţia ca volumul minim al furniturii să  fie de 12 milioane de dolari. Printr-o scrisoare predată  la semnarea contractului, regia Renault îşi exprima intenţia de a cumpăra mărfuri româneşti din sectorul industriei chimice  şi al construcţiilor de maşini de cca 18.000.000 dolari, echivalând cu 40% din volumul importului de CKD  şi autoturisme pe toată  durata contractului.”

Primul venit, primul servit

”Un detaliu important era amplasamentul noii fabrici; autorităţile  de resort au luat în calcul trei  posibile  locuri (Câmpulung Muscel, Piteşti – zona Sud, Colibaşi)  şi, în final, s-a optat pentru  Colibaşi întrucât se afla în vecinătatea fabricii de piese pentru autocamioane  şi tractoare „Vasile  Tudose”. Noua unitate economică  cuprindea o hală pentru montaj, o  hală  de presaj, o hală  de finisări  şi anexe sociale, un pavilion administrativ  şi laboratoare.  La 20 august 1968 a avut loc inaugurarea uzinei, iar Nicolae Ceauşescu  a fost beneficiarul primului automobil „Dacia 1100”. ”

Dacia full-option. Ce însemna asta în anii ’70

”Din august 1969 s-a trecut la producerea unei noi  variante  denumite  „Dacia  1300”,  copie  a modelului R 12; iniţial, se stabilise achiziţionarea licenţei pentru R 16. Noul model  era unul modern  şi cu o estetică  plăcută, dar  şi economicos; alte diferenţe majore faţă  de predecesor  erau  cele referitoare la dispunerea soluţiei constructive „totul în faţă” (motorul, transmisia  şi organele de propulsie sunt în faţă), precum  şi capacitatea cilindrică  a  motorului  (1289 cm³). Pe parcursul anului 1970 s-au lansat trei variante de echipare: „Standard”, „Super”  şi „1301”, iar ultimele  două  erau dotate cu scaune de confort superior, aparat de radio, iluminare la cutia de acte  şi la portbagaj, mânere  de viraj  şi  centuri  de securitate, martor pentru frâna de mână, lunetă  cu dezaburire. Anul 1973 a coincis cu producţia  şi  comercializarea  modelului „Dacia 1300 break”, urmat de modelul 1310 (o nouă  mască  în faţă  cu faruri rotunde, lămpi în spate  multifuncţionale); de remarcat că,  o  parte  din autoturismele exportate au fost echipate cu motoare de 1397 cm³  şi cutie de viteze cu cinci trepte. Până  la finele regimului  comunist  au  fost comercializate  şi alte variante, aproape în totalitate, derivate din modelul „Dacia 1300” şi enumerăm: „Dacia 1302”, „Dacia 1310” (prevăzută  cu două  perechi de faruri rotunde, noi  stopuri  şi un bord modern; autoturism construit în  şase variante), „Dacia 1210”, „Dacia 1410”, „Dacia 1304” „Dacia  1200”, „Dacia 2000”, „Dacia 1320 CN 1”.”

Extras din studiul istoricului Valentin  VASILE, intitulat „Sub imperiul ispitei.  Autoturismul, românii  şi Securitatea în anii ’70 – ’80”. Publicat în Caietele CNSAS, nr 11-13, 2013, intertitlurile ne aparțin.

 

 

Registration

Aici iti poti reseta parola