Un pasionat de maşini de epocă şi inginer mecanic din Braşov, Levente Dudi, este cel care o deţine şi care a trecut prin multe pentru a fi proprietarul ei.
Modelul D Estafette este o dubiţă în care încap opt oameni şi a fost nevoie de 5 ani de restaurare pentru a putea fi admirată azi. Înainte de 1990 au fost fabricate în total 624 de astfel de modele. C
ând a cumpărat-o de la un coleg de club, Levente mai avea o Dacia 1100, dar dorea neapărat o Dacia exotică. Şi ce putea fi mai exotic decât D Estafette?
„Am căutat ceva vreme. Vreo 3-4 ani am săpat să găsesc una. Am vrut neapărat să am o Dacia mai exotică. Eu aveam deja o Dacia 1100 şi aveam două maşini în vizor, fie Dacia Estafette, fie Dacia 2000. Dacia 2000 mi-a luat-o înainte un coleg de club, el a restaurat deja una şi atunci am rămas cu asta. Asta am cumpărat-o în 2011. Era în Constanţa, a fost oarecum părăsită, iniţial mi-a suflat-o alt coleg de club, după aceea am cumpărat-o de la el.
Maşina era nefuncţională, nu avea frâne, nu avea podele.
Avea caroserie şi acte, cel mai important lucru. Pentru ce am cumpărat, un pachet de fiare, a fost o valoare destul de mare. Sunt inginer mecanic. E boală din familie. Am fost ajutat de colegi, de prieteni. Am lucrat cinci ani de zile. Cel mai greu a fost partea de tinichigerie, maşina are toată podeaua refăcută, partea de jos e tablă nouă.
Singurul aspect care mi-a fost mai uşor la partea de restaurare a fost motorul, care este un motor de Dacia 1300 şi încă există destui care se pricep.
Piese se găsesc. Deja am avut probleme şi la modelul acesta de motor, la piese, dar nu la fel cum am avut cu elemente estetice, stopuri, faruri, bucăţi de tablă, elemente care au fost din fier, tablă. La tapiţerie a fost greu să găsesc meseriaş care să se priceapă”, a declarat Levente Dudi pentru AGERPRES.
Această Dacia este unică în România, fiind singura funcţională dintre toate cele 642 de exemplare care au circulat înainte de 1990 pe drumurile din România. Pentru că este atât de valoroasă, Levente a mai cumpărat încă una din acest model, pentru piese.
„În Franţa mai există şi acum această maşină, în România au fost 642 de exemplare. Este unica recondiţionată. Mai sunt câteva în stare de epave. Nu ştiu care va fi viitorul lor. Eu am cumpărat-o pe asta că ştiam că este cu acte şi am mai achiziţionat una, la un an diferenţă, doar pentru piese”, a mai spus pasionatul care a comentat şi legenda despre modelul D Estafette şi Elena Ceauşescu, care ar fi interzis fabricarea acesteia pentru românii de rând, fiind produsă doar pentru instituţii.
Legenda urbană
„Asta era o legendă urbană, că Elena Ceauşescu ar fi interzis fabricaţia, dar eu cred că argumentul cel mai valabil este că în anii 1970 era criza petrolului, asta era pe benzină, modelul TV mergea deja pe motoare diesel şi atunci cred că asta a fost cea mai plauzibilă explicaţie de ce s-a oprit fabricaţia. Toate aceste maşini au intrat în anii 1970 şi au fost destinate instituţiilor. Nu au intrat la particulari”, declara Levente Dudi.
„Sunt membru pe un forum din Franţa. În Franţa sunt unii care folosesc maşina zi de zi. Lumea nu ştie, dar Renault Estafette s-au fabricat mai multe decât Citroen hy, cealaltă utilitară franţuzească. Ea este folosită şi astăzi în Franţa. Asta este o maşină românească fabricată la calitate franceză. Practic ea a venit şi a fost doar montată în România, la fel ca şi Dacia 1100 sau primele Dacii 1300 care erau produse in integralitate cu piese franţuzeşti, dar montajul se făcea la noi”, a mai spus inginerul mecanic.
Această Dacia Estafette a fost înmatriculată prima dată în 1977 la o unitate militară din Bucureşti, care deservea Comitetul Central, iar după Revoluţie a ajuns în curtea unei alte unităţi militare, la Constanţa, de unde a fost cumpărată de un constănţean. De la acesta din urmă a fost achiziţionată de Dudi.
Se presupune modelul care încă face impresie pe drumurile Franţei a fost folosit pentru transportul cadourilor de protocol de la Ministerul Apărării; la această concluzie s-a ajuns după ce actualul proprietar al maşinii a găsit o carte de vizită a fostului ministru Victor Babiuc când a demontat autovehiculul.
„Ea a fost înmatriculată la o unitate militară în 1977, care deservea Comitetul Central din Bucureşti. A fost acolo până după 1990. Pe urmă a ajuns tot la o unitate militară, de Poliţie de Frontieră de la Constanţa, de unde a fost cumpărată de un particular. Eu ce am găsit, în momentul în care l-am demontat, a fost o carte de vizită care se punea în cadourile de protocol. Era cartea de vizită a lui Victor Babiuc, pe vremea când era ministru. O carte care se punea în cadourile de protocol”, a completat Levente Dudi.
Sursa foto: mesageruldesibiu.ro