Actrița îi comunică tipografului că are nevoie cât se poate de urgent de afișe pentru noul său spectacol, Gismonda, de Victorien Sardou.
Patronul este încurcat. Desenatorii săi obișnuiți au primit liber pentru a se pregăti în familie de venirea Crăciunului.
Din fericire, în atelier, mai este cineva, care își corectează ultimele probe. Este vorba de un artist ceh în vârstă de 34 de ani, pe nume Alfons Mucha.
După ce a decorat locuințele câtorva aristocrați austro-ungari, s-a instalat la Paris și, în lipsă de alte angajamente, ilustrează cărți.
Solicitat de patronul tipografiei, el acceptă provocarea. După numai două săptămâni, în dimineața zilei de 1 ianuarie 1895, Parisul este acoperit de afișe uriașe care anunță spectacolul Sarah Bernhardt, scrie Heorodote.
Afișele sunt la fel de longiline ca silueta actriței și au un succes formidabil, încă înaintea premierei. Mulți amatori le decupează la adăpostul întunericului.
„Divina Sarah”, încântată de opera lui Mucha, încheie un contract de exclusivitate cu artistul pe o perioadă de șase ani.
Astfel, cehul a dat naștere unui curent nou în pictură, botezat Art Nouveau.
Această artă, apropiată de natură, inspirând bucurie, liniște, și puțin burghez, va fi ultima boare de optimism adusă de La Belle Epoque.