Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Cum a fost răpit campionul Formulei 1 de oamenii lui Fidel Castro
Articole online

Cum a fost răpit campionul Formulei 1 de oamenii lui Fidel Castro

Pe 23 februarie 1958, argentinianul Juan Manuel Fangio, de cinci ori campion mondial al Formulei 1, este răpit în Cuba de un grup de rebeli ai lui Fidel Castro.

Fangio a fost luat de la hotelul său din Havana, în ajunul Marelui Premiu al Cubei și a fost eliberat nevătămat la câteva ore după cursă.

Cursa de Formula 1 de la Havana fusese gândită ca un eveniment de imagine pentru regimul președintelui cubanez Fulgencio Batista.

Răpirea lui Juan Manuel Fangio a intenționat să contracareze această lovitură de imagine și să atragă oprobriul internațional împotriva lui Batista, al cărui guvern va fi răsturnat de Fidel Castro pe 1 ianuarie 1959.

Pe lângă răpirea lui Fangio, Marele Premiu al Cubei a fost marcat și de o cumplită tragedie: un pilot cubanez, pe nume Armando Garcia Fuentes, a pierdut controlul bolidului său, patinând pe o pată de ulei de pe traseu și a intrat în mulțimea de spectatori de pe margine.

Șapte oameni au fost uciși și alte câteva zeci au fost răniți.

Accidentul a dus imediat la speculații despre un sabotaj pus la cale de simpatizanții lui Castro, care ar fi turnat intenționat uleiul pe asfalt.

Ulterior, s-a stabilit că pata a fost provocată de o conductă de ulei spartă la mașina argentinianului Roberto Mieres.

Episodul răpirii s-a produs la sfârșitul prodigioasei cariere a lui Juan Manuel Fangio.

Născut pe 24 iunie 1911, la Balcarce, în Argentina, Fangio a renunțat la școală la vârsta de 11 ani pentru a munci ca ajutor de mecanic.

De tânăr, a condus „nebunește autoturisme pe drumurile neastfaltate din America de Sud”, potrivit necrologului din 1995 apărut în New York Times.

Când, în 1950, au început cursele moderne ale Formulei 1, Fangio a câștigat titlul mondial în al doilea an, 1951. A repetat această performanță în 1954, 1955, 1956 și 1957.

Argentinianul a renunțat la curse în 1958, afirmând că mașinile au devenit prea rapide și prea periculoase.

Potrivit aceluiași necrolog din NY Times:

„Faptul că a supraviețuit pentru a se bucura de averea sa în ciuda faptul că, în acea vreme, cursele se desfășurau fără centuri de siguranță și fără combinezoane ignifuge a fost o dovadă a calităților sale și ale mașinilor sale și, nu în ultimul rând, a norocului său.”

Registration

Aici iti poti reseta parola