Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Au stat generații întregi cu o comoară în casă fără să știe
Articole online

Au stat generații întregi cu o comoară în casă fără să știe

Un „Filosof citind” de Fragonard a fost regăsit în rama sa originală cu ocazia unui inventar de succesiune. Estimat la 1,5 -2,5 milioane de euro, el va fi scos la licitație pe 26 iunie în Franța.

O capodoperă a lui Fragonard (1732-1806), reprezentând un „Filosof citind”, a fost descoperită cu ocazia unui inventar de succesiune, a anunțat joi casa franceză de licitații Enchères-Champagne și cabinetul de experți Turquin din Paris care a autentifica tabloul.

Unuia din membrii echipei venite să facă un inventar de succesiune într-un apartament i-au căzut ochii pe un tablou oval, atârnat foarte sus, pe un perete al salonului, și căruia familia nu îi acorda nici un fel de atenție de multe generații.

Omul nostru remarcă o inscripție veche, abia lizibilă, pe spatele ramei de lemn aurite: Fragonard. Cabinetul Turquin, specializat în expertiza tablourilor vechi, a confirmat autenticitatea.

Tabloul, considerat dispărut acum mai bine de 200 de ani, va fi scos la licitație de casa de licitații din Epernay, cu o estimare de 1,5-2,5 milioane de euro, scrie AFP.

Pânza de Fragonard datează din anii 1768-1770, perioadă în cursul căreia artistul va îndrăzni să adopte un stil mai liber, exaltând plăcerea picturii pure.

Departe de subiectele feminine și libertine care i-au adus renumele, el a ales tema cititului. Va realiza nu mai puțin de nouă portrete de oameni vârstnici, cărora li se adaugă „Filosoful citind”.

„În ciuda prafului acumulat și a lacului îngălbenit, forța picturii sale rămâne perfect recognoscibilă”, subliniază expertul  Stéphane Pinta. „Artistul a ajuns la apogeul artei sale. Eliberat de minuția extremă a stilului Rococo, mișcările sale de pensulă sunt rapide, sigure și expresive”, explică expertul.

Și adaugă: „Pictura pare modelată, sculptată în materie, uneori direct cu degetul”.

Eliberat de influența primilor săi maeștri, Chardon și Boucher, Fragonard devine interesat de figura omului bătrân, cu barbă, în linia portretelor pitorești de vârstnici apreciați de pictorii olandezi din secolul al XVII-lea, Rembrandt, în primul rând.

„Tematicele cunoașterii, studiului textelor și Bibliei, sunt tot atâtea teme tradiționale pe care Fragonard vrea să le omagieze”, conchide expertul.

Registration

Aici iti poti reseta parola