Adevărul din spatele nebuniei de Black Friday

 

15 noiembrie 2019 se aşteaptă a fi la români o zi memorabilă. Întrebarea este dacă se vor face cumpărături a căror valoare să atingă 300 de milioane de euro, de Black Friday.

Analiştii estimează că în acest an va fi cel mai spectaculos Black Friday din istorie, cu peste 50 de milioane de euro mai mult decât anul trecut.

În 2018, Black Friday a adunat vânzări în valoare de 250 de milioane de euro, scrie rfi.ro.

Cum a ajuns frenezia cumpărăturilor de Black Friday în România postcomunistă ? Evident, din import, şi abia prin anii 2000.

Prima utilizare a termenului

Prima utilizare înregistrată a termenului de “Black Friday” a fost aplicată, însă, nu shopping-ului de sărbători, ci crizei financiare. Mai exact krach-ului pieţei americane de aur, la 24 septembrie 1869, potrivit history.com.

Doi oameni de afaceri celebri şi fără menajamente de pe Wall Street, Jay Gould şi Jim Fisk, au acţionat împreună pentru a cumpăra cât mai mult aur de la populaţie, în speranţa de a face ca preţul în creştere al preţiosului metal să scadă, iar apoi să îl vândă cu beneficii enorme.

În acea zi de septembrie, complotul a provocat căderea Bursei şi băgat afaceri în faliment, dar şi baroni de pe Wall Street şi agricultori.

Iar o criză

Istoria Black Friday are la bază termenul „black” (negru), termen care a marcat mai multe perioade din Statele Unite şi anume criza din 1869, dar şi începutul marii crize economice asociate cu prăbușirea bursei de acțiuni din ziua de marți (așa-numita Marțea neagră) 29 octombrie 1929.

În ultimii ani a apărut un mit, care dă o turnură şi mai urâtă tradiţiei, afirmând că în anii 1800, proprietarii de plantaţii din Sud puteau cumpăra sclavi la preţ redus cu ocazia sărbătorii de Thanksgiving (Ziua Recunoştinţei).

Chiar dacă această versiune privind rădăcinile Black Friday i-a făcut pe mulţi să ceară boicotarea zilelor de sărbătoare în comerţul en detail, ea nu are niciun fundament, susţine history.com.

Americanii iubesc Black Friday

Una peste alta, sărbătoarea cumpărăturilor frenetice este foarte iubită în America şi a devenit contagioasă şi pe alte continente.

Vinerea Neagră este ziua care urmează Zilei Recunoștinței în Statele Unite, și care deschide sezonul de cumpărături de Crăciun.

Deoarece Ziua Recunoștinței este ultima zi de joi din noiembrie, Black Friday apare în fiecare an între 23 și 29 noiembrie.

Black Friday este cea mai aglomerată zi de cumpărături din Statele Unite şi cu recorduri de încasări.

Pentru comercianţi, este una dintre cele mai profitabile zile din an, cu cele mai multe cumpărături.

Legende

În SUA, multe companii oferă zile libere angajaţilor lor. Circulă şi o legendă, potrivit căreia mulţi muncitori „se dădeau bolnavi” a doua zi după Ziua Recunoştinţei, iar fabricile şi uzinele rămâneau în vinerea de după sărbătoare fără forţă de muncă.

În anii 1950, poliţia din oraşul Philadelphia utiliza acest termen pentru a descrie haosul care domnea a doua zi după Thanksgiving, când hoardele de cumpărători şi de turişti de la periferie invadau oraşul pentru  meciul de fotbal între Armată şi Marină organizat în sâmbăta de după, în fiecare an.

Nu doar că poliţiştii nu îşi puteau lua liber, ci trebuiau să lucreze ore suplimentare, pentru a face faţă mulţimii şi chiar hoţilor care profitau de haos.

În 1961, dată fiind nebunia creată de moment, comercianţii din oraş au încercat, fără succes, să înlocuiască termenul de „Black Friday” cu „Big Friday”, pentru a scăpa de conotaţiile negative.

Termenul nu s-a extins în restul ţării decât mult mai târziu, iar în 1985 era utilizat la scară naţională.

La sfârşitul anilor 1980, comercianţii au găsit un mijloc de a reinventa Black Friday şi de a-l transforma în ceva care să aibă efect pozitiv asupra clienţilor.